tisdag 19 oktober 2010

Stockholm

Ett något försenat inlägg, skulle skrivit det i måndags egentligen

Så har man varit några dagar i stockholm då. Eller faktiskt 2 dagar i uppsala först, hos en god vän. Ett antal 100 000 invånares skillnad men också, mentaliteten. Eller jag vet inte. Uppsala har 200 000 invånare men känns ändå som en småstad. prata knappt med någon men man känner ändå vibbarna. Grannarna hälsar på varandra, folk verkar inte ha så bråttom, osv.
Så kommer man till stockholm, och känner direkt skillnaden. Folk har så bråttom. Alla springer. Och rusar. Ingen pratar med varandra, främmande folk pratar inte med varandra, i några situationer jag sett iallafall, som tunnelbanan t.ex. Det gör dom till och med i Göteborg. Iallafall mer.
Alla är upptagna med sitt. Jag vet inte om Skara, där jag bor är så mycket "trevligare" eller om grannar är trevliga mot varandra, men jag får iallafall inte samma vibrationer av Skara.
Jag tror aldrig jag skulle trivas i Stockholm, eller det beror på var jag bor. Man kan ju tänka sig att när det är så mycket folk på samma ställe så skulle det vara mer samvaro och mänsklig kontakt än på glesare ställen men det verkar vara precis tvärtom.
Antagligen kommer jag nån gång bo där, om det skulle behövas för min musikaliska karriär t.ex. Hoppas isåfall jag får bo i en något glesare förort. Där folk pratar med varandra. Där man hälsar på varandra i affären osv.
Annars brukar det väl bli så att man får en lägenhet i ett höghus på 7e våningen, nånstans, för ganska dyra pengar, en liten lägenhet, för i stockholm får man vara glad att man får en lägenhet.
Men jag skulle inte må bra. Antagligen utsikt mot ett annat höghus.

MEN, jag hävdar ändå att stockholm är den vackraste staden jag varit i.
Jag var där på sommaren/våren för 2 år sen och hälsade på en kompis där, och cyklade i hela stockholm. Och förälskade mig i Stockholm. djurgården, tantolunden, hela söder, drottninggatan, gatulivet, allt.
Tycker att det är en underbar stad ändå.
men jag skulle nog inte vilja bo där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar